Een derde schaamt zich voor bepaalde aankopen bij drogist

22 april 2016

Een op de drie Nederlanders schaamt zich voor de aankoop van bepaalde zelfzorgproducten bij de drogist. 45-plussers zien het meest op tegen de aankoop van incontinentieproducten, zoals luiers of incontinentiepads. Jongeren tot 25 schamen zich vooral voor het kopen van anticonceptie, zoals condooms of de morning-afterpil. Dat blijkt uit onderzoek van Neprofarm. Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm: "Idealiter zou er geen sociale drempel zijn om geneesmiddelen of gezondheidsproducten te kopen. De onderzoeksresultaten laten zien dat dat soms wel het geval is."

Voorlichting en toegankelijkheid

De drempel wordt volgens Mauritz gelukkig steeds lager: "Bijvoorbeeld doordat zelfzorgproducten in de schappen staan in plaats van achter de toonbank. De klant hoeft niet meer in de rij bij de kassa eventuele vragen te stellen over de morning-afterpil of de diarreeremmers. Men kan zelf producten pakken en vergelijken, en eventueel de (assistent)drogist bij het schap om advies vragen. Goede voorlichting en toegankelijkheid moeten elkaar aanvullen."

Jongeren meer schaamte

62 procent van de jongeren tot 25 jaar zou zich generen als ze een zelfzorgproduct zouden aanschaffen. 65-plussers hebben hier met 15 procent beduidend minder moeite mee. Mauritz: "Als mensen uit schaamte geen advies durven vragen in de winkel, kan men via internet of met behulp van de Zelfzorg app opzoeken welk product voor hen het meest geschikt is."