Hoge doseringen vitamine D niet nodig

16 november 2020

Door de berichten in de media over vitamine D en corona, wordt dit supplement massaal verkocht. Veel mensen denken dat zij er goed aan doen om hogere doseringen vitamine D te slikken. Het is echter niet nodig en het kan zelfs schadelijk zijn om langdurig de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine D te overschrijden.

Extra vitamine D slikken zou volgens diverse berichten de weerstand verhogen en een gunstig effect hebben het verloop van COVID-19. De huidige onderzoeken die zijn verricht naar de invloed van vitamine D op de preventie en het ziekteverloop van COVID-19, zijn voornamelijk op basis van observatie verricht. Daaruit blijkt dat patiënten die ernstig ziek werden na besmetting met het coronavirus, een tekort aan vitamine D hadden. Nu heeft elke infectie in het lichaam invloed op de vitamine D-regulatie, dus het tekort kan ook door de infectie zelf zijn ontstaan. De recente onderzoeken bewijzen niet dat inname van extra vitamine D een infectie met het coronavirus kan voorkomen. Het is wel aangetoond dat bij mensen die voldoende vitamine D in het lichaam hebben, een infectie met het coronavirus minder heftig verloopt.

Op peil houden

Vitamine D wordt in het lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht/ UV-straling. De huid maakt alleen de hoeveelheid vitamine D aan die het lichaam nodig heeft en een kleine reserve voor de minder zonnige periodes. De meeste mensen maken voldoende vitamine D aan als zij elke dag 20 tot 30 minuten in de buitenlucht zijn, met de handen en het hoofd onbedekt. Ook voeding zoals vette vis bevat vitamine D. Door de coronacrisis komen veel mensen te weinig buiten, waardoor een vitamine D tekort kan ontstaan. Extra inname van vitamine D is in dat geval verstandig. Daarnaast worden vitamine D-supplementen altijd aangeraden aan kinderen tot 4 jaar, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met een getinte huid. Het advies is om voor de actieve vormen vitamine D3 en/of vitamine D2 te kiezen en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van het Voedingscentrum aan te houden: voor iedereen geldt een ADH van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de 70 moeten 20 microgram per dag binnen krijgen. Als de ADH van vitamine D minimaal wordt overschreden, leidt dat niet snel tot problemen. Maar langdurige, te hoge inname van vitamine D kan wel schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit zorgt er namelijk voor dat het calciumgehalte in het lichaam verhoogt, met negatieve gevolgen voor hart, nieren en bloedvaten.