CBD als belangenbehartiger in coronatijd

24 juni 2020

De corona-crisis laat zien hoe belangrijk het is om gezamenlijk op te trekken om zo de meerwaarde van de drogist, de persoonlijk adviseur in zelfzorg, te laten zien. Resultaat: de drogisterijen zijn opengebleven, de drogisterijmedewerkers benoemd tot cruciale beroepsgroep en paracetamol en andere zelfzorggeneesmiddelen zijn beschikbaar gebleven voor de klant.

Stakeholders en publiek kunnen er niet omheen: drogisten hebben een essentiële rol in de geneesmiddelenvoorziening, ontlasten de reguliere zorg en geven verantwoorde zorg. Vanaf de eerste signalen van de coronacrisis is het CBD zeer actief geweest voor de sector. Er was continu overleg met VNO-NCV, Geneesmiddelautoriteit CBG, Consumentenbond, Patiënten Federatie Nederland, de ministeries van VWS en van Economische zaken én met retailers
om de belangen van de drogist goed te behartigen.

Cruciaal beroep

Als lid van het Coronaberaad Beschikbaarheid Geneesmiddelen van VWS heeft het CBD continu gehamerd op het belang dat drogisterijen openblijven. De drogisten spelen immers een vitale rol door het uitgebreide assortiment geneesmiddelen, dagelijkse gezondheidsartikelen en deskundig persoonlijk advies. Door open te blijven, ontlasten drogisten de supermarkt, de apotheker en huisarts. De lobby had succes: de drogist werd bestempeld als cruciaal beroep, net als verpleegkundigen, huisartsen en apothekersassistentes. Dat betekende ook dat drogisterijmedewerkers gebruik konden maken van de kinderopvang en naschoolse opvang.

Protocol

Om het hamsteren van de begintijd tegen te gaan, besloten drogisterijbedrijven onder regie van het CBD ook om het aantal doosjes paracetamol te reguleren en de verkoop te verplaatsen naar achter de kassa. Ook heeft het CBD met de bedrijven invulling gegeven aan de zogenaamde 1.5 meter samenleving in de winkel en het protocol Veiligheid geproduceerd, met onder meer het mandjesbeleid, hygiëne in de winkel, gebruik van kuchschermen en de looproutes. Het protocol diende als voorbeeld voor andere sectoren. Het protocol staat hier.

Mediaoffensief

In de media liet de drogist ook van zich horen dankzij CBD. Er werd een paginagrote advertentie geplaatst van alle drogisterijen met een oproep aan de klant om alleen de hoeveelheid paracetamol te kopen die nodig is. De voorzitter van het CBD, Ed van de Weerd, trad veelvuldig in de media op om de meerwaarde van de drogist tijdens de crisis te benadrukken. Verder heeft het CBD van zich laten horen met een grote commercial over het belang van de drogist op tv, radio en online. Maar liefst 5 miljoen kijkers zagen de drogist in beeld! Op de Facebookpagina ‘Werken in de drogisterij’ en met een aparte pagina op drogistensite.nl hielden we de sector op de hoogte; artikelen op Facebook bereiken soms wel 200.000 mensen!

Verantwoorde zorg en persoonlijk advies

Resultaten behaald onder regie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en met de inzet van álle drogisterijbedrijven. Corona en de gevolgen zullen nog even zichtbaar zijn. Dan is het belangrijk om te blijven doen waar drogisten goed in zijn en waarvoor publiek en stakeholders waardering voor hebben: verantwoorde zorg en persoonlijk advies.