Volg ons op:

CBD start promotiecampagne 'Werken in de drogisterij, iets voor jou?'


Op 20 juni lanceert het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) nieuw voorlichtingsmateriaal om het werken in de drogisterij te promoten. Doelgroep bestaat uit jonge mensen die nog een beroepskeuze moeten maken en andere potentiële werknemers. Door middel van brochures, posters, online advertenties en de nieuwe website werkenindedrogisterij.nl brengt het CBD de komende tijd de boodschap onder de aandacht dat de drogisterijbranche goede mogelijkheden biedt, ook op de lange termijn.


Jongeren denken vaak dat het in de drogisterij vooral om werk gaat waarvoor je geen specifieke opleiding nodig hebt of waar je later altijd nog voor kunt kiezen. Dit terwijl de drogisterij een breed scala aan functies biedt en volop opleidings- en doorgroeimogelijkheden op verschillende niveaus. Als koepelorganisatie vindt het CBD het belangrijk om te laten zien hoe leuk en uitdagend werken in de drogisterij is en dat er veel meer bij komt kijken dan het bedienen van de kassa. Het werven van personeel voor de drogisterijbranche is mede van belang met het oog op de komende vergrijzing waardoor er volgens het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel (HBD) naar verwachting een tekort aan personeel zal ontstaan in met name het midden- en hoger management in de hele detailhandel.

Promotiematerialen
De brochure, een boekje op A6-formaat, laat zien waarom het leuk is om in de drogisterij te werken, welke functies en doorgroeimogelijkheden er zijn en welke opleidingen mensen kunnen volgen. Quotes van enthousiaste medewerkers geven een persoonlijk tintje aan het verhaal. De brochures en de bijbehorende posters worden in juni verspreid via drogisterijen en UWV-vestigingen, maar ook onder decanen van VMBO-scholen en ROC’s. Vanaf 20 juni is op de nieuwe website www.werkenindedrogisterij.nl informatie te vinden over wat het werken in een drogisterij inhoudt. Ook zijn er links opgenomen naar de vacaturepagina’s van de websites van de verschillende drogisterijbedrijven en -formules. De brochure is op de website zowel te downloaden als te bestellen.

Week van de Detailhandel
De Week van de Detailhandel, een initiatief van het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel in samenwerking met het UWV, vormt het startschot van de campagne. Tijdens deze week kunnen geïnteresseerden op diverse locaties van het UWV WERKbedrijf en bij de Servicepunten Detailhandel hun carrièremogelijkheden ontdekken en op een laagdrempelige manier kennismaken met werken in de winkel. Bijvoorbeeld door workshops, vacaturewandelingen of andere activiteiten. De drogisterijbranche is hier vertegenwoordigd door middel van brochures, posters en vakbladen. Ook in de winkels van een aantal drogisterijformules is in deze periode de brochure op de balie te vinden, zodat geïnteresseerden deze ter plekke kunnen meenemen.

Instroom gekwalificeerd personeel
Naast het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal is het CBD ook betrokken bij activiteiten om de instroom van voldoende gekwalificeerd personeel te stimuleren. Drogisterijmedewerkers worden aangemoedigd om vakopleidingen te volgen. En om de opleidingskosten voor werkgevers beperkt te houden, vraagt het CBD namens de branche subsidies aan bij de Europese Unie. Ook werkt de branche samen met het UWV bij re-integratie van uitkeringsgerechtigden. Daarnaast heeft het CBD de afgelopen 2 jaar een pilot uitgevoerd met als einddoel een praktijkgerichte uitstroomrichting Assistent-Drogist bij de MBO Handelsopleidingen. Deze uitstroomrichting moet ervoor zorgen dat er meer mensen vanuit het MBO direct doorstromen naar een carrière in de drogisterijbranche. De afgestudeerden hebben zowel een opleiding verkoopspecialist als een diploma assistent-drogist en zijn hiermee extra aantrekkelijk voor werkgevers in de drogisterijbranche. Met ingang van september gaat een aantal ROC’s met het opleidingsmateriaal van start.

Ga naar de website werkenindedrogisterij.nl