Succesvolle campagne Gezond op reis

9 juli 2018

Drogisten aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg hebben tijdens de landelijke publiekscampagne Gezond op reis consumenten geïnformeerd over het belang van een goede voorbereiding op de vakantie.Tijdens de actieperiode van 18 juni tot en met 6 juli gaven medewerkers op de winkelvloer persoonlijk advies aan de vakantiegangers om gezondheidsklachten op reis te voorkomen of te behandelen. Zo onderstrepen de drogisten de belangrijke rol in de zorgketen als specialist in zelfzorg.

Uit onderzoek van Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM), in opdracht van het CBD, blijkt dat vakantiegangers zich slecht voorbereiden. Ruim 1 op de 3 vakantiegangers ondervindt op reis gezondheidsklachten die leiden tot een aantal dagen ziekte of zelfs onderbreking van de vakantie. Zo heeft bijna de helft van de ondervraagde vakantiegangers last van diarree. Andere veelvoorkomende klachten zijn: jeuk, verbrande huid, verstopping en maagklachten.
Dat is opvallend want deze vakantieklachten zijn eenvoudig te voorkomen of te behandelen. De drogist heeft alle kennis in huis om de gezondheidsklachten op vakantie tegen te gaan. Om de (assistent)drogist goed voor te bereiden op de campagne, heeft het CBD op het nascholingsplatform Zorg dat je bijblijft een speciaal magazine over gezondheidsklachten en vakantie gepubliceerd dat massaal werd gemaakt. 

Landelijke media

De drogisten met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg hebben vanaf 18 juni gedurende drie weken op diverse manieren aandacht besteed aan de landelijke publiekscampagne: in de huis-aan-huis magazines en folders, online op de websites, nieuwsbrieven en social media, en op de winkelvloer.
Ook de landelijke media besteedde aandacht aan de uitslag van het onderzoek en de campagne van de drogisterijsector. Zo pakten al op de eerste dag het Algemeen Dagblad en de aangesloten dagbladen uit met een artikel. Om consumenten de gelegenheid te geven de eigen kennis over gezond op reis te testen, heeft het CBD een kennistest op erkendspecialistinzelfzorg.nl ontwikkeld. Daar staat ook meer informatie over het voorkomen van en omgaan met vakantieklachten en adviezen over de samenstelling van de Medicijntas op vakantie.

Tweede campagne

Het is de tweede keer dat alle drogisterijbedrijven met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg gezamenlijk een landelijke campagneweek hebben georganiseerd. De eerste keer was in november 2017 over Pijn en Pijnstillers. Met de campagnes onderstrepen de drogisten de belangrijke rol in de zorgketen als specialist in zelfzorg. De laagdrempelige en goed bereikbare drogist ontlast de huisarts met deskundig advies over eenvoudige gezondheidskwalen. En als het nodig is sturen drogisten de klant door. Ook als het gaat om vakantieklachten en het samenstellen van de Medicijntas.
De volgende campagne staat gepland voor november dit jaar.